Namnet Alex

(DISCLAIMER: To all my usual nerdy visitors, sorry about this being in Swedish and if you use Google Translate completley unrelevant to previous content. But I’m about to start posting thougts, debate articles etc. on here as well. And most of them will be in Swedish. Hope you stay for the nerd content when it appears🙂 )

En person kommenterar på mitt namn, ”Alexander. Jag har alltid gillat när man säger det som Alexandre med r och e i slutet.”
Diskussionen är inte ordagrann men mitt svar blir: ”Om jag skulle byta namn så blir det nog bara Alex.” Personen reagerar med skakar snabbt på huvudet, muttrar till. ”Nä Alex tycker jag inte. Kan bli problematiskt. Då kan man ju blanda ihop dig med en tjej.”
Aldrig i mitt liv har jag velat byta namn till Alex så mycket som just den sekunden då hen avslutade meningen. ”Jag ser inte riktigt problematiken i det.” Blev mitt svar.

Mer än så blev inte sagt, dagen fick fortsätta i vanlig ordning. Men jag kan fortfarande inte släppa den bara någon minut långa ”diskussionen”. Blir fundersam över vad en person menar när de säger att är ”problematiskt” att bli förknippad som kvinna. Visst kanske en viss förvirring i pappersarbeten men mer än så?

Behovet av att veta en persons kön har blivit något otroligt skrämmande. J Har många gånga funderat över det diskussionen om barns kön, hur folk diskuterar deras uppväxt, hur att kalla dem “hen” är fel. Att det på något sätt kommer störa barnets utveckling och skapa en förvirring i identifikation. Men det är klart att vi alla identifierar oss mer vårat kön och inte våra framgångar och personlighetsdrag?

Redan från start bemöts vi på ett visst sätt bara pågrund av vårt kön. ”Men människor av olika kön beter sig ju på olika sätt, trivs med olika saker, dockor och bilar, rosa och blå.”
Men det är vad du anser, du anser att det är vanligt att killar skall gilla bilar och att tjejer skall gilla rosa. DU anser att rosa är en ”tjejfärg” och blå är en ”killfärg”. DU har den inställningen. Men kanske är det inte ditt fel, för någonstans så tror jag att du lastades med de värderingarna precis som många andra. När du var ett barn hade de äldre säkerligen liknande värderingar som du uttrycker just nu. Du fick en bil och blå kläder/docka och rosa kläder som barn, även de gånger du kanske ville klä ut dig i din mammas röda kjol fick du höra att det var fel, att det inte var för killar. Jag anklagar inte dig för det som har fastnat i ditt huvud och att det är svårt att bli av med.

( Notis: Även om jag tog en kille som ett exempel vill jag också påpeka att det finns många kvinnor där ute som växt i ett samhälle med patriarkat styre. Även där (även om det är en annan diskussion) finns det ett problem där man ser tillexempel feminismen som något bakåtsträvande. Men jag tar inte upp det här! )

Jag anklagar dig istället för att du vägrar låta nästa generation försöka forma sig själva. Jag som många andra har börjat fundera över att när jag får mitt första barn, inte berätta om könet för personer i min omgivning. Att döpa mitt barn till Alex och benämna Alex som hen. För det spelar ingen roll vilket kön mitt barn har, du skall vara trevlig, skratta, trösta, krama, leka med barnet på ett sätt som vilket barn som helst. Utan att uttrycka dig på ett visst sätt bara för att du vet barnets kön. Problemet är väl såklart att någon nyfiken person skulle kolla upp vilket kön Alex var i någon situation där jag inte är närvarande.

Det har gjorts undersökningar/test där man har lämnat ett barn med personer utan att berätta könet och även om jag inte minns tiden exakt så tog det inte många minuter (om ens en minut) för personen som omfamna barnet att kolla efter vilket kön barnet hade. För utan den informationen kan vi inte bete oss på ”rätt sätt”? Är vi oförmögna att istället för att forma vårt beteende efter personens kön forma vårt beteende efter hur vi vill bli uppfattade? Behandla andra som du vill bli behandlad stämmer väl kanske inte när de är en könsskillnad?

Så jag anklagar inte dit för att du just nu vrider dig irriterad i din stol eller soffa eller fåtölj och har en inre diskussion om hur du skall uttrycka dig för att förklara din ståndpunkt. Hur viktigt det är för dig att kön existerar och att det är misshandel mot barn att inte låta barnet ha en könslig identitet. Nej vet du, mitt barn skall ha en enda identitet, Alex.

Alex.

PS. Inget barn är på väg och namn har inte riktigt diskuterats

Nurgleprobe Sig

Posted on 12 March, 2014, in Thoughts and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 Comment.

  1. Jag har en intressant “mot-post” skriven här om dagen! Intressant att läsa dina tankar och jag kan till viss del förstå dig, men gå gärna in och läs mitt inlägg om hen på SimonNyman.wordpress.com

Leave a Reply

