Zombies!!!, Zombies and more Zombies

Ni kanske inte visste det, men något jag älskar när det gäller böcker, historier, filmer, spel, spelkort, brädspel, rollspel (även om det är en brist där) så är det zombies. Zombies är något som har förbryllat mig enda sedan första gången jag spelade Zombies Ate My Neighbours då det kom ut, sedan dess har jag satt fast i Zombie träsket (inte bokstavligt). Skräcken som faller in när de sakta kryper upp på en, står bakom väggar, står i massor och rör sig som ett fiskstim. Det är något speciellt med det.

Så bara sådär kände jag att jag skall dela med mig av några av mina favoritsaker som har Zombies att göra, spel, bilder, böcker osv osv. Vi börjar längst bak och tar oss framåt!


Zombies Ate My Neighbours(Tvspel)
Detta underbara kultspel som blev mer känt som ZOMBIES på den Europeiska marknaden, är en riktig guldklimp bland alla de gamla Snes spel som cirkulerar, självklart äger jag spelet själv och det är något jag söker mig till då och då för att få uppleva ett riktigt kul spel, singleplayer som multiplayer. Även om zombies inte är det största fokuset i spelet så är det ändå riktigt bra, det finns varulvar, mumier, vampyrer och lite allt möjligt roligt.

Har även skrivit en halv tillbaka blick grej sak om spelet som ni hittar här: http://startandselect.wordpress.com/2009/03/03/retro-time-zombies-ate-my-neighbors/


Resident Evil 1 och 2 (Tvspel)
Om Zombies Ate My Neighbours satte igång intresset för Zombies, så var det Resident Evil som fullbordade myten, legenden, tanken och allt annat som jag nu relaterar till zombies. Resident Evil var det första skräckspel jag spelade, och jag var ung när det kom ut, självklart lämnade det ett spår som jag aldrig glömmer, men inte så mycket rädsla för zombies i jämförelse med den fascination som ploppade upp i mitt lilla huvud. Långsamma människoätande monster som vandrar tillsammans med ett gemensamt mål, att äta upp dig. Det är vad zombies handlar om ❤

Tyvärr så svävare det längre och längre ifrån dessa klassiker vad gäller zombie spel, de skall nu springa, vara tuffa, prata och lite allt annat möjligt kul. Mer av klassiska zombies tack!


Night Of The Living Dead (George A Romero)(Film)
Inte den första Zombie filmen jag sett, men en av de som lämnade ett spår av zombie kärlek, de är långsamma, äter folk, världen går under. Allt som krävs för en riktig domedags historia. Romero har själv nämnt att han älskar zombies och vill ge dem överhanden, de skall vara sina egna hjältar som kämpar för sitt egna groteska mål. Detta gör också att människorna oftast, knappt, segrar. Underbart.


Zombies Yu Gi Oh(Kortspel)
Även om jag själv aldrig spelat en zombie lek i Yu GI Oh så är det väl uppenbart att det var en av de lekarna jag tidigt ville spela, men då när jag började var det delvis svårt att få tag i alla zombies, och jag hade väldigt få kort att byta med, tyvärr blev det aldrig någon zombie lek, och ju längre tid jag har spenderat med spelet, ju mer utmanande lekar har jag velat skapa och teman som inte spelas av överdrivet många.


ZOMBIES!!! (Brädspel)
Ett av de bättre, om inte de bästa vad gäller just att fly och slåss mot zombies, världen går sakta under och ditt uppdrag är att fly till en helikopterplatta, ju längre spelet håller på ju desto fler zombies vaknar upp runt dig, och vägen till helikoptern blir längre. Riktigt lätt brädspel att lära sig, och kul med flertal spelare.


Hanteringen av odöda (Bok)
En bok som vrider på fenomenet om zombies, istället för köttätande monster, blir de istället väckta från sina gravar, är sega och drar sig till platser de mins likt en mer traditionell syn på zombies. Samtidigt är det även en bra berättelse om tro, kärlek och tillit. Alla som någonsin har läst något av John Ajvide, vet att det är en ordentlig upplevelse.


Left 4 Dead 1 och 2 (Tvspel)
Ett modernt shooter spel som har blivit omtyckte av båda zombie fans och människor som gillar ett ordentligt actionspel, för att hålla upp med farten som denna typ av spel skall ha, så tyvärr blir det inga långsamt vandrade zombies. Istället den nya formen som springer i panik mot dig, men även det funkar såklart! Det är ju ändå zombies. ^^

Annat att smaka på:
I Am Legend (Bok / Film)
Zombie Dice (Tärningsspel)
Dawn Of The Dead (Nyinspelning av Romero klassiker)
Legend Of The Five Rings – Undead – Spider Clan (Kortspel/rollspel)
Dead Rising (Tvspel)
Mall Of Horror (Brädspel)

/Nurgle

Posted on 13 August, 2010, in Board Games, Card Games, Digital Games, Miniature Games, News Update and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 Comments.

  1. Men lilla Nurgle, zombiesarna i Left 4 Dead-serien är ju inte egentligen zombies, utan ‘infekterade’.
    Fast… Strunt i det, karaktärerna i spelet kallar de för zombies, så de räknas väl som zombies. 😛

    Väldigt bra lista, måste jag säga. Ska nog skaffa Resident Evil 1 & 2, och ladda ner en emulator och testa Zombies ate my neighbours.

    • De flesta moderna Zombies skulle nog anses vara någon typ av infekterad människa istället för just Zombie. Zombie är egentligen varelse som väcks av en Necromancer/Mästare av något slag som slavar. Inte mycket sådant i nyare zombiespel och film. 🙂

  2. Jonathan Blixt

    mall of horror är ett underbart brädspel och hanteringen av odöda är (precis som allt annat av Ajvide lindqvist) underbar. om du gillar anime eller manga borde du utan tvekan se high school of the dead, där är klassiska zombies i hög grad. lite ecchi serie, men förvånansvärt bra

Leave a Reply

